Od czego zaczynamy?
Zima to ciężki i dość brudny okres w kwestii eksploatacji auta. Po pierwsze ujemne temperatury bardzo często uniemożliwiają nam bezpieczne mycie karoserii. Po drugie w czasie wysokich mrozów i ciągłego nanoszenia błota pośniegowego do naszego auta mało kto decyduje się na dokładne i staranne czyszczenie wnętrza. Biorąc to pod uwagę pierwszym podstawowym krokiem w ramach przygotowań do wiosny jest dokładnie umycie karoserii i podwozia auta, a także wyczyszczenie jego wnętrza.
Mycie pojazdu
Głównym powodem dla którego musimy dokładnie umyć całe auto jest bezwzględna konieczność usunięcia wszelkiego brudu nagromadzonego przez zimę. Nie chodzi tu jednak jedynie o błoto pośniegowe, a także o sól drogową oraz wszelkie środki chemiczne używane przez drogowców w okresie zimowym. Dlaczego to takie ważne? Osadzająca się na nadwoziu i podwoziu sól sprzyja procesowi korozji. Błoto pośniegowe wymieszane z solą gromadzi się w najróżniejszych miejscach ? szparach między drzwiami, w nadkolach, podwoziu, na listwach, kratkach wlotu powietrza a także na felgach i oponach. Należy więc dokładnie oczyścić wszystkie te miejsca.
Zabezpieczenie karoserii
Po dokładnym umyciu i wypolerowaniu pojazdu dobrze jest go nawoskować. Pomoże to zabezpieczyć lakier karoserii. Warto również zabezpieczyć uszczelki w drzwiach za pomocą któregoś z dostępnych na rynku preparatów, np. wazeliny technicznej.
Czyszczenie wnętrza
Zadbanie o czyste wnętrze ma duże znaczenie, gdyż wpływa ono zarówno na kondycję auta jak i na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Przede wszystkim przed zmianą dywaników na letnie postarajmy się dokładnie odkurzyć podłogę naszego auta. Powinniśmy dotrzeć do wszelkich zakamarków w których może gromadzić się brud. Pamiętajmy, że sól drogowa zawarta w błocie pośniegowym w połączeniu z wilgocią negatywnie wpływa na kondycję metalu. Po dokładnym oczyszczeniu wnętrze należy osuszyć najlepiej poprzez wystawienie w słoneczny dzień auta na świeże powietrze i odsłonięcie wilgotnych elementów. Jeśli ilość wilgoci jest większa, a wymienione metody się nie sprawdzają, należy użyć specjalnych dmuchaw lub udać się do specjalistycznego zakładu.
Opony
Co do najlepszego momentu na zmianę opon fachowcy są dość zgodni, wymianę należy przeprowadzić wtedy, kiedy temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie co najmniej 7 stopni Celsjusza. Jest to ważna wskazówka i nie należy jej bagatelizować. Jazda na oponach zimowych przy temperaturach przekraczających wspomniane 7 st. powyżej zera przyspiesza ich zużycie, źle wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia auta, a także zwiększa zużycie paliwa.
Układ wentylacji i klimatyzacji
Ważnym elementem, którym należy się zająć jest również przegląd układu wentylacji i klimatyzacji. Sprawdzić powinniśmy przede wszystkim dwie rzeczy. Jedną jest działanie filtra kabinowego, którego zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń przed przedostaniem się do wnętrza auta. Drugą jest stan naszej klimatyzacji ? w razie potrzeby, należy ją odgrzybić.
Akumulator
Zima to ciężki okres dla źródła prądu w naszym aucie. Wprawdzie wraz z podwyższeniem się temperatury zwiększa się także wydajność akumulatora, lecz po zimie lepiej sprawdzić czy nie nadszedł czas na jego wymianę. Warto również sprawdzić klemy akumulatora. Jeśli zaśniedziały należy je oczyścić i zabezpieczyć.
Wycieraczki oraz spryskiwacze
Wraz z nadejściem wiosny może się okazać, że stan naszych wycieraczek pozostawia wiele do życzenia. Nie ma w tym nic dziwnego ? wycieraczki w zimie często przymarzają, zaś kierowcy odrywają je od szyby zanim rozmarzną. Z kolei podczas pracy piórka zbierają śnieg z oblodzonej szyby. Pamiętajmy więc, żeby jeszcze przed nadejściem wiosennych deszczy sprawdzić efektywność działania wycieraczek i w razie potrzeby ? wymienić je. Koniecznej wymianie podlega także płyn do spryskiwaczy. Letni płyn nie tylko jest tańszy od zimowego, ale i lepiej sprawdza się w wysokich temperaturach.
Płyny eksploatacyjne
Przy przygotowaniach do sezonu wiosennego nie ominie nas wgląd pod maskę. To na co trzeba tutaj zwrócić uwagę to płyny eksploatacyjne. Dokładnie zaś: płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, olej silnikowy oraz olej w układzie wspomagania. Oczywiście umiarkowane zużycie jest jak najbardziej normalne, jednak znaczny ubytek powinien być dla nas alarmujący. Świadczyć to może o nieszczelności któregoś z układów.
Szczególną uwagę należy zwrócić na olej silnikowy. Silnik w zimie pracuje w ciężkich warunkach przez co olej traci właściwości smarne. Głównym tego powodem są zanieczyszczenia, które mimo działania filtra oleju dostają się do układu olejenia. Są to m.in. substancje chemiczne (węgiel, sadza, kwasy), brud, kurz a także paliwo. W przypadku kiedy nadejście zimy zbiega się z zalecanym terminem wymiany oleju pamiętajmy o jego wymianie wraz z filtrem oleju.