603 444 445 ASSISTANCE 24h

Pomyłka przy tankowaniu? Co robić?

Benzyna zamiast oleju napędowego – co zrobić w takiej sytuacji?

Praca współczesnych silników diesla jest cicha i równa, więc każdy kierowca może przypadkiem zapomnieć o tym, że pod maską jego auta pracuje jednostka wysokoprężna, a nie silnik benzynowy. Pomyłki zdarzają się często również z powodu większej średnicy standardowego wlewu oleju napędowego niż wlewu benzyny, w związku z czym końcówka niewłaściwego dystrybutora wchodzi w nią bez żadnego problemu.

Co się stanie, jeśli olej napędowy zostanie zmieszany z benzyną? To zależy od ilości zatankowanej benzyny i konstrukcji silnika. Starsze diesle z wtryskiem pośrednim z reguły bez większych problemów zniosą nawet znaczne domieszki benzyny do oleju napędowego.

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa i wtryskiwaczami już niewielka ilość benzyny może być niebezpieczna dla układu wtryskowego. O ile w przypadku silnika benzynowego domieszka oleju napędowego sprawi, że motor niemal natychmiast zgaśnie i nie uda się go uruchomić, o tyle w wypadku diesla jest inaczej. Nawet jeśli w baku znajduje się tylko benzyna to można go uruchomić i silnik będzie pracował przez jakiś czas. Po zatankowaniu całego baku benzyny zamiast oleju napędowego pierwsze objawy usterki mogą się pojawić dopiero po przejechaniu kilku kilometrów.

Co się może zepsuć w dieslu zatankowanym benzyną?

Po pierwsze benzyna ma znacznie gorsze właściwości smarne, a w dieslach olejem napędowym smarowane są między innymi pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze. Elementy te po prostu się zacierają, a wióry z zacierającej się pompy zatykają cienkie otwory, przez które wtryskiwane jest paliwo. W nowych autach wymiana wtrysku wraz z oczyszczeniem układu może być bardzo kosztowna, I żadna gwarancja tego nie pokryje, a warsztat po śladach z łatwością dojdzie, co było powodem awarii.

Drugą przyczyną szkodliwego wpływu benzyny na diesla jest to, w jaki sposób spala się ona w cylindrach takiego silnika. Mieszanka benzyny z powietrzem zapala się znacznie łatwiej od mieszanki oleju napędowego i powietrza, zatem do zapłonu dochodzi wcześniej jeszcze zanim tłok znajdzie się w odpowiedniej pozycji. W efekcie silnik zaczyna szarpać i przerywać co może mieć wpływ na uszkodzenie układu korbowo-tłokowego.

Jak postępować po zatankowaniu złego paliwa?

– W żadnym wypadku nie uruchamiaj silnika!

– Pomoc obsługi stacji – często stacje benzynowe posiadają sprzęt potrzebny do wypompowania paliwa z baku. Inną możliwością jest wezwanie pomocy drogowej, która zajmie się przetransportowaniem auta do odpowiedniego serwisu.

– Przy niewielkiej ilości benzyny do oleju napędowego  w przypadku diesla starszej generacji można zaryzykować zatankowanie auta do pełna właściwym paliwem tak żeby domieszka benzyny stała się coraz mniejsza. W celu ochrony układu wtryskowego można dolać do baku środka smarującego układ.  

– Jeśli paliwa nie da się wypompować na miejscu, wezwij pomoc drogową i dostarcz auto do warsztatu na lawecie. 

– Jeżeli zatankowałeś oleju napędowego do silnika benzynowego, nie próbuj nim jechać nawet jeśli silnik tylko nieco się krztusi. W ten sposób można bardzo szybko zniszczyć katalizator.

Pomyłka przy tankowaniu – pomyłka kosztuje..

Im szybciej kierowca zauważy pomyłkę, tym tańsza będzie naprawa. Za usługę wypompowania niewłaściwego paliwa z baku trzeba zwykle zapłacić około 150-200 zł. Naprawa uszkodzonego układu wtryskowego jest o wiele droższa.